Luostarin synty

Hiljaisen rukouksen luostariyhteisö sai alkunsa kesällä 2021, kun joukko hiljaisuuden viljelijöitä Sirkku Aitolehden vision innoittamana aloitti idean kehittelyn: Mitä jos Suomessa olisi paikka, jonne milloin tahansa voisi mennä viettämään hiljaista rukouselämää, kilvoittelemaan yhdessä toisten kanssa, kuin luostari?

Idea sai siivet ja siunauksen, ja vapunpäivänä 2022 luostari avasi ovensa ja se oli saanut nimekseen Via Silentii - Hiljaisen rukouksen luostariyhteisö. Se on luostari sikäli, että se on oikeasti fyysinen paikka, jonne voi vetäytyä, vaikka tuo paikka vaihtuukin aika-ajoin. Se on luostari, jossa sitoutuneet luostaripalvelijat (vertaa nunnat/munkit) ovat aina paikalla, vaikka he vaihtuvatkin viikoittain. Se on luostari, jonka ovet ovat joka päivä auki kulkijoille, joilla on kaipaus Jumalan läsnäolon vahvistamiseen asettumalla hetkeksi luostarielämään.

Juhlamessussa Haminan Poitsilassa 1.5.2022 piispat Seppo ja Mari olivat vihkimässä Via Silentiin ja yhdessä sadan muun messuvieraan kanssa siunaamassa tämän uuden luostariyhteisön tulevaisuutta. Messua olivat myös toteuttamassa Haminan ev.lut.seurakunnan ihmiset. Via Silentii - vaihtaessaan vuoden varrella kotiaan - on aina samalla osa paikallista seurakuntaelämää. Näin oli v. 2022 Haminan lisäksi Enonkoskella. Vuoden 2024 "kakkoskotina" on Kyrönniemen Hiljaisuudenkeskus Vieremällä Pohjois-Savossa, jossa luostari toimii noin neljän viikon ajan alkaen 7.7.2024.

Via Silentii on ekumeeninen ja avarasti kristillinen yhteisö. Siitä tuli osa Hiljaisuuden Ystävät ry:n toimintaa. Hiljaisuuden Ystävät antoi luostariyhteisölle kodin, ja heidän toimistonsa hoitaa mm. ilmoittautumisten vastaanoton ja laskutuksen.

Luostarielämän huoneentaulu

Se, mistä Via Silentiin luostarielämässä on kyse, on puettu sanoiksi huoneentaulussamme:

Sanon 'Kyllä' Jeesukselle Kristukselle, rakkaudelle, Jumalan läsnäololle.

Viljelen hiljaisuutta, joka mahdollistaa oman ja muitten kilvoittelun.

Teen tästä turvallisen tilan kunnioittamalla muita sellaisina kuin he ovat.

Lähden täältä ihmisten luo palvelemaan ja maailmaan rakentamaan Jumalan valtakuntaa.

Jumala minua auttakoon tielläni.

Luostariyhteisö

Luostariyhteisön muodostavat toisaalta luostaripalvelijat, jotka ovat sitoutuneet toimimaan Via Silentiissa osana omaa kilvoitteluaan ja hengellistä elämäänsä, kukin omalla palveluviikollaan. Toisaalta luostariyhteisö ovat ne kulloinkin paikalla olevat ihmiset - hiljaiset rukoilijat ja luostaripalvelijat, jotka elävät todeksi luostarin arkea. Yhteisössä kaikki ovat yhteisellä matkalla kristityn tiellään, kukin omassa kohdassaan taivalta. Yhteisönä olemme hiljaa, rukoilemme, teemme työpalvelusta ja päivittäin kokoonnumme tunniksi jakamaan keskenämme omasta matkastamme.